Георги Търновалийски: Благоустройството на Пловдив трябва да отговаря на очакванията на пловдивчани и на статута Европейска културна столица 2019

18.04.2016 г.

„Няма осигурено финансиране за медийно афиширания, идеен проект за железопътен възел Пловдив. Това отговори транспортният министър на мой въпрос за финансовата обосновка относно реконструкцията на жп линията Централна гара – гара Филипово”, съобщи на пресконференция в Пловдив народният представител от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Георги Търновалийски. Поводът за актуалния въпрос на депутата станала, изразена в приемната му, негативна позиция на архитекти и строителни инженери относно рентабилността и ефективността на споменатия проект на стойност 320 млн. лв. Специалистите категорично не приемат реконструкция, която предвижда естакада с 15-метрови шумоизолационни стени през центъра на града. „Кому беше нужно това проектиране и защо е направено като процедура, след като няма финансиране?”, попита на парламентарен контрол Търновалийски. Отговор не получи, но според експертите проблемът може да се реши с използването на съществуващата линия Централна гара – Тракия – Скутаре – Филипово. „Вярно, че трябва да се ремонтира моста на р. Марица, но пък иначе два влака ще продължат да се движат през центъра на Пловдив, а спрелите на прелези коли да замърсяват въздуха на града”, посочи пловдивският народен представител.

Социалистът коментира горещата тема с Наредбата за премахване на преместваемите гаражи и за създаване на нови паркоместа. Според него областният управител има няколко правни основания да я върне и първото от тях е неспазеният срок за обществено обсъждане. „Проектът на наредбата е публикуван на 30 март на официалната страница на община Пловдив, а на 12 април тя вече е гласувана от Общинския съвет”, поясни Георги Търновалийски. По думите му таксата, която общината ще събира за паркомясто от гражданите, е необоснована спрямо изискванията на Закона за местните данъци и такси. Според него, има и други законови ограничения, свързани с отдаването на общинска собственост под наем. В разходите никъде не са споменати времето, ресурсът и материалите, които ще се изразходват за благоустрояването на терените, след като бъдат махнати гаражите. „В тази връзка, това изобщо няма да е безплатно за общината, както е записано, и пак ще се харчат бюджетни средства”, подчерта Георги Търновалийски. Той е съгласен, че гледката с поставените гаражи не е красива и трябва да се търси решение. То обаче трябва да е подходящо за Пловдив като бъдеща културна столица и да отговаря на очакванията на  пловдивчани за условия за живот, стана ясно от коментара му.